شبکه

روتر چیست و نحوه کار کردن آن چگونه است؟

روتر، قطعه سخت افزاری شبکه است که امکان ارتباط بین شبکه خانگی محلی شما – مانند رایانه های شخصی و سایر دستگاه های متصل – و اینترنت را فراهم می کند.

برای آشنایی بیشتر با شبکه به پست شبکه چیست؟ مراجعه کنید.

روتر مورد استفاده در شبکه‌های خانگی و کوچک را residential gateway می‌نامند، اما هرگز این دستگاه‌ها را به این نام نخواهید دید.برای آشنایی بیشتر با روتر همراه وبسایت یودی باشید.

 

روتر چیست؟

روتر اولین خط امنیت از نفوذ به شبکه است. فعال کردن بالاترین سطح امنیت در روتر مواردی مانند فایروال را روشن می کند و بهترین راه برای ایمن نگه داشتن سیستم رایانه و اطلاعات شما در برابر حملات است.

نکته : روترها حاوی نرم‌افزاری به نام firmware هستند که باید همانطور که توسط سازنده روتر منتشر شده، به‌روزرسانی شوند.

اکثر روترها فقط با کابل های شبکه به سایر دستگاه های شبکه متصل می شوند و برای کار در ویندوز یا سایر سیستم عامل ها نیازی به درایور ندارند. با این حال، روترهایی که با USB یا FireWire به رایانه متصل می شوند، معمولاً به درایور نیاز دارند تا به درستی کار کنند.

روترها اغلب به عنوان سرورهای DHCP در شبکه های کوچک عمل می کنند و آدرس های IP منحصر به فردی را صادر می کنند.

اکثر روترها توسط شرکت هایی مانند Linksys، 3Com، Belkin، D-Link، Motorola، TRENDnet و Cisco تولید می شوند، اما بسیاری دیگر نیز وجود دارند.

روترها در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند که در عکس زیر می توانید مشاهده کنید:

روتر،انواع روتر،مودم،router,یودی

روترها چگونه کار می کنند

روترها یک مودم – مانند یک مودم فیبر نوری، کابلی یا DSL – را به سایر دستگاه‌ها متصل می‌کنند تا امکان ارتباط بین آن دستگاه‌ها و اینترنت را فراهم کنند. اکثر روترها، از جمله روترهای بی سیم، معمولاً دارای چندین پورت شبکه برای اتصال چندین دستگاه به اینترنت به طور همزمان هستند.

روتر معمولاً به طور فیزیکی با استفاده از کابل شبکه به مودم از طریق اینترنت یا پورت WAN و سپس به صورت فیزیکی، دوباره از طریق کابل شبکه، به کارت رابط شبکه در هر دستگاه شبکه سیمی که دارید متصل می شود. یک روتر بی سیم می تواند با استفاده از استانداردهای بی سیم مختلف به دستگاه هایی متصل شود که از استاندارد خاص مورد استفاده نیز پشتیبانی می کنند. مانند اتصال موبایل شما به وای فای.

 

آدرس IP اختصاص داده شده به اینترنت یک آدرس IP عمومی است ولی آدرس IP اختصاص داده شده به اتصال شبکه محلی یک آدرس خصوصی است. آدرس IP خصوصی اختصاص داده شده به یک روتر معمولاً دروازه پیش فرض برای دستگاه های مختلف در شبکه است.

روترهای بی سیم و روترهای سیمی با اتصالات متعدد نیز به عنوان سوئیچ های شبکه ساده عمل می کنند که به دستگاه ها اجازه می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال، چندین کامپیوتر متصل به یک روتر را می توان برای اشتراک گذاری فایل ها و چاپگرها بین یکدیگر پیکربندی کرد.

روترها کامپیوترهای کوچکی هستند که دارای CPU و حافظه برای خواندن و بررسی داده های ورودی و خروجی استفاده میشوند. نرم افزارهای مختلفی مانند DD-WRT را می توان بر روی روتر بارگذاری کرد، دقیقاً مانند یک سیستم عامل در رایانه.

یک روتر روی لایه شبکه (لایه 3) مدل OSI کار می کند و از جداول مسیریابی برای درک اینکه ترافیک از کجا می آید و به کجا باید برود استفاده می کند.

جمع بندی روتر چیست :

روتر وسیله ای است که بین اینترنت و دستگاه های موجود در خانه شما که به اینترنت متصل می شوند ارتباط برقرار می کند. همانطور که از نام آن پیداست، ترافیک بین دستگاه ها و اینترنت را “مسیریابی” می کند.

روتر یک بخش کلیدی از شبکه اینترنت خانه شما است. به لطف آن، لپ‌تاپ، تلفن هوشمند، تلویزیون هوشمند و سایر دستگاه‌های شما می‌توانند به Wi-Fi خانه شما متصل شوند.

با نوع مناسب روتر، می‌توانید از سرعت اینترنت سریع‌تر لذت ببرید، به محافظت از خانواده خود در برابر تهدیدات سایبری و هکرها کمک کنید، و از نقاط ضعیف وای‌فای جلوگیری کنید.
برای اینکه بدانید به چه نوع روتری نیاز دارید، لازم نیست که یک نابغه کامپیوتر باشید. درک ساده اصول اولیه – مانند تعریف روتر و دانستن اینکه روتر چه کاری انجام می دهد – به شما کمک می کند تجهیزات مناسب برای شبکه خانگی خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا